Recht door zee

Op cruisevakantie met het containerschip van kapitein Kestutis

11

Fooien zijn niet toegestaan, vertrektijden variëren met de hoeveelheid vracht en een excursie kost nog geen twee euro. Reisjournalist Harri Theirlynck gaat op cruisevakantie per containerschip. Beginnersfout: “Sorry, daar mag u niet zitten, dat is de stoel van de kapitein.”

“De Elbtrader is een feeder,” zegt oud-scheepsagent Geoffry, die mij naar de containerterminal in Rotterdam brengt. “Een klein containerschip dat vracht voor grotere schepen naar de havens brengt.”
“Geoffry, heb je nog tips voor me?”
“Ja, word maatjes met de kok, dat is belangrijk.”
“Hoe is het eten aan boord?”
“Verwacht geen Michelinsterren. Op zo’n klein schip is het een kwestie van geluk hebben.”

Alles is anders, vooral de lichte angst vóór de zeereis. Ik heb eerder gecruised, maar nog nooit op een vrachtschip. De afgelopen nachten schoot ik soms in de stress: bang voor de kapitein, voor kielhalen, voor verplicht bordeelbezoek in Dublin, voor wodkadrinkwedstrijden en vooral voor de Russische of Chileense matrozen die me een watje zouden vinden. Voor vertrek lees ik met stijgende verbazing in de reisdocumenten.
‘Het is gebruikelijk om het personeel géén fooi te geven.’
‘Alcoholische dranken zijn alleen te koop bij de kapitein.’
En in de beschrijving van mijn hut staat: ‘Eenvoudige buitenhut op het hoofddek. Opgelet: het uitzicht kan belemmerd worden door de lading.’
‘Duizend bommen en granaten!’ prevel ik, alvast inspelend op het scheepsidioom.
Jawel, ik was nerveus.

 

Nieuwsbrief: € 0,-
De mooiste reisverhalen van de beste reisjournalisten in je mailbox? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief.